جمعه, 21 اردیبهشت 1403 2024,May

یارانه ۱۱۰ هزار تومانی منتفی شد؟

24 خرداد 1401
 یارانه ۱۱۰ هزار تومانی منتفی شد؟

به گزارش بانک اول هفته گذشته رئیس جمهوری جلسه‌ای با اقتصاددانان داشتند. جلسه‌ای که احمد توکلی از خروجی آن رونمایی کرد و گفت: موضوع جلسه درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و اینکه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، چقدر یارانه جبرانی به مردم پرداخت شود.

توکلی گفته بود اینکه چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

 

به عبارتی گفته توکلی نشان می‌داد که پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی مشروط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده. چون قرار بود دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی چند کالا را حذف کند و به جای آن، یارانه نقدی به مردم بدهد.

دولت حتی هفته گذشته، لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قید دو فوریت به مجلس فرستاد تا هر چه سریع‌تر بررسی و حذف شود. اما امروز احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به مهر خبر داده که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از مجلس پس گرفته است.
یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی است و احتمالا پرداخت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی به هر فرد هم منتفی می‌شود.

پرداخت ارز ۴۲۰۰ بهتر است یا یارانه نقدی؟

پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی از سال ۹۷ در اقتصاد ایران باب شد. سیاست غلطی که از دولت روحانی آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. آن هم در حالی که رئیسی وعده داده بود ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند.

حالا امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی گفته از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت داده شده است. با احتساب حداقل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، یعنی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان! ۲۴ برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

یعنی دولت در مجموع این چهار سال ۷۶۰ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالایی تخصیص داده که تورم را کنترل کند و نتوانسته.

این یعنی دولت می‌توانست به جای این کار، در این چهار سال مستقیما نفری ۱۹۷ هزار تومان یارانه نقدی به کل جمعیت ایران بدهد. البته اعلام خبر پرداخت یارانه نقدی ۱۱۰ هزار تومانی هم با واکنش منفی بسیاری از مردم مواجه شد.

چون آنها معتقدند در این شرایط پرداخت یارانه نقدی بدون تامین اعتبار از یک محل دقیق و درست فقط می‌تواند به تورم بیشتر دامن بزند.

اخبار مرتبط
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.
هنوز خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها