شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

خرید مسکن با وام به صرفه است؟

24 خرداد 1401
خرید مسکن با وام به صرفه است؟

به گزارش بانک اول بنا به گفته بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن بازار مسکن ایران معمولا و به صورت میانگین تورم ۲۰ درصدی سالانه را تجربه می کند و البته در برخی سالها که جهش قیمت مسکن رخ داده است نرخ تورم بازار مسکن بالاتر بوده است.

این در حالی است که سود وام مسکن معمولا پایین تر از نرخ تورم مسکن است و به این دلیل دریافت وام برای خرید مسکن صرفه اقتصادی دارد.

هادی حق شناس، کارشناس بانکی درباره اینکه دریافت وام مسکن صرفه دارد یا خیر، به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: همیشه در اقتصادی که در آن تورم بالا وجود دارد، گرفتن تسهیلات برای خرید دارایی یک کار اقتصادی و به صرفه تلقی می شود.

وی  ادامه می دهد: به دلیل اینکه اقتصاد ایران گرفتار تورم دو رقمی است و سال آینده نیز این تورم تک  رقمی نخواهد شد در نتیجه گرفتن تسهیلات و انجام یک کار اقتصادی نه تنها زیان ده نبوده بلکه کاری اقتصادی محسوب می شود. اگر دقت کنید متوجه می شوید که در اقتصاد ایران غالبا مطالبات معوقه داریم و بین فعالان اقتصادی به ندرت می توانید کسانی را پیدا کنید که معوقه های بانکی نداشته باشند. 

وی  در ادامه با طرح این پرسش که چرا این اتفاق می افتد، ادامه داد: چون اشخاص از بانک ها تسهیلات می گیرند و آن را تبدیل به دارایی می کنند و می دانند که بازدهی دارایی بیش از سود بانک ها است و اگر افراد جریمه هم شوند این جریمه  مشمول مرور زمان شده و گاهی بخشوده می شود. بنابراین همواره در ایران زمانی که مسیر دریافت وام و تسهیلات بانکی باز می شود، عموم افراد از این تسهیلات استفاده می کنند و فلسفه این موضوع نیز همان تورم های دو رقمی است که در اقتصاد ایران وجود دارد. تورم های دو رقمی این تسهیلات را سودآور می کند.

حق شناس همچنین تاکید می کند که بیشترین استفاده تورم دو رقمی نصیب افراد صاحب رانت می شود. 

او در این زمینه توضیح می دهد: پروسه دریافت تسهیلات و وام های معمولی به سختی طی می شود. اما کار برای کسانی که وام های میلیاردی دریافت می کنند و سراغ خرید دارایی می روند راحت تر است و به دلیل سخت بودن دریافت وام های کوچک دولت و وزارت اقتصاد بانک ها را مکلف کرده وام هایی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه و ضامن در اختیار مردم قرار دهند.

دولت به این دلیل همچین تصمیمی را اتخاذ کرد چون بانک به راحتی وام های کوچک در اختیار مردم نمی گذارند اما کسانی که روابط بانکی را می شناسند و به دنبال دریافت وام های بزرگ هستند به راحتی از تسهیلات استفاده می کنند.

این کارشناس بانکی همچنین می گوید: در مجموع دریافت وام برای خرید ملک در شرایط فعلی صرفه اقتصادی دارد. به عنوان مثال در تهران رهن و اجاره خانه با هر نرخی که محاسبه کنید بیش از نرخ سود بانکی است و دریافت وام برای خرید خانه به صرفه تر از پرداخت اجاره ماهیانه است.

اقتصاد انلاین

اخبار مرتبط
افراد متقاضی واجد شرایط دریافت وام فرزند آوری، می توانند برای متولدین مورخ اول فروردین ماه سال هزار و چهارصد به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، برای ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند، اقدام نمایند. لازم به ذکر است به هر فرزند، تنها یکبار تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به پدر تعلق خواهد گرفت. همچنین والدین می توانند نسبت به دریافت زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم مراحل و فرم ثبت نام در سامانه مربوطه را تکمیل نمایند.
واریز وام ضروری ۳۰ میلیونی به حساب‌های بیش از ۳۲ هزار بازنشسته در سراسر کشور، عصر دیروز و امروز انجام شد. این خبر مسرت بخش در حالی منتشر می‌شود که با هماهنگی‌های انجام شده بین صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل، واریز وام‌های نوبت هفتم از عصر دیروز آغاز شده است.
درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است.
کسانی‌که برای وام خود اشتغالی اقدام می‌کنند، کسانی هستند که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه دیگر چهاردرصد است و طبقه ابلاغیه بانک مرکزی، فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تایید کرده باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها