یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

زنان خانه‌دار چگونه بیمه شوند؟

30 مرداد 1401
 زنان خانه‌دار چگونه بیمه شوند؟

به گزارش بانک اول ، بیمه زنان خانه دار سازمان تامین اجتماعی،  شامل افرادی است که به امور خانه‌داری مشغول باشند. این افراد می‌توانند تحت تکفل پدر یا همسر باشند از این‌رو در یک خانواده هم مادر و نیز دختر خانواده می‌توانند به طور جداگانه تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار بگیرند. برای قرار گرفتن زیر پوشش این بیمه افراد نباید مشمول نظام بیمه دیگری باشند.

کدام زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند؟

محمود علی‌بخشی، رئیس اداره بیمه صاحبان مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه زنان خانوار می‌گوید: برخورداری از پوشش بیمه زنان خانه‌دار مانند بسیاری از شرایط بیمه‌های دیگر تابع شرط سنی است و زنان خانه‌دار حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال در استفاده از این خدمت مخیرند.

پانزده سال از ایجاد بیمه زنان خانه‌دار می‌گذرد و این یعنی نخستین نسل از زنان خانه‌دار بیمه شده حالا در میانه سوابق بیمه پردازی قرار دارند. اما شرط سنی تعیین شده در عمل تنها طیف محدودی از زنان خانه‌دار را در برمی‌گیرد، علی‌بخشی درباره امکان برخورداری زنان‌خانه‌داری که در این طیف سنی قرار ندارند می‌گوید: چنان‌چه شخصی در تاریخ ارائه درخواست بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد، لازم است معادل مازاد سنی خود سابقه پرداخت حق‌بیمه در سازمان تامین‌اجتماعی داشته باشد، به این نحو که اگر شخصی در تاریخ تقاضای بیمه ۵۳ سال سن داشته باشد، چنانچه از قبل دارای ۳ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه در تامین‌اجتماعی باشد، تقاضای او قابل قبول بوده و این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و یا کارگزاری رسمی سازمان نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام نمایند و نیازی به مراجعه حضوری افراد به شعب تامین‌اجتماعی نمی باشد.

وی  تصریح کرد: همچنین اگر خانم خانه‌داری حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشد، از احراز شرط سنی مورد اشاره معاف است. به این ترتیب، افرادی که ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند در هر سنی حتی در سنین میانسالی و کهنسالی نیز می‌توانند از پوشش بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شوند.

 

تکلیف درمان در بیمه زنان خانه‌دار

بیمه زنان‌خانه‌دار مانند دیگر بیمه‌های مربوط به مشاغل آزاد یک بسته اختیاری و انتخابی از خدمات مختلف بیمه‌های بازنشستگی و درمانی است، رئیس اداره بیمه صاحبان مشاغل آزاد و بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی در این باره می‌گوید: از دیگر مزایای مهم بیمه زنان‌ خانه‌دار مربوط به داشتن حق انتخاب بیمه درمان است. در سایر بیمه‌ها هنگامی که شخص نرخ ۲۷ درصد را انتخاب می‌کند، درمان را نیز شامل می‌شود. اما در بیمه زنان خانه‌دار شخص می‌تواند بیمه درمان را انتخاب نکند و تنها تحت پوشش تعهدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی قرار بگیرد.

وی مقصود خود را اینطور توضیح می‌دهد: بسیاری از خانم‌های خانه‌دار به لحاظ قانونی تحت تکفل همسر یا پدر خود هستند و از بیمه درمان آن‌ها استفاده می‌کنند و از این‌رو در بیمه زنان خانه‌دار نیازی به پرداخت حق‌ سرانه درمان نیست و متقاضیان بیمه زنان خانه‌دار می‌توانند در صورت تمایل همچنان از پوشش بیمه درمان همسر یا پدر خود استفاده کنند. به عبارت دیگر تحت کفالت بودن همسر یا پدر مانعی برای بیمه پردازی خانم‌های خانه‌دار نیست. اما چنانچه زن خانه‌داری خواهان استفاده از حمایت درمان باشد باید علاوه بر پرداخت حق بیمه بابت تعهدات بلندمدت شامل بازنشستگی ، فوت و از کارافتادگی می بایست حق سرانه ‌درمان را نیز پرداخت نماید. به استناد مصوبه هیات وزیران، در سال ۱۴۰۱ نیز حق سرانه درمان ۹۲۰۰۰ تومان تعیین شده است که متقاضیان می‌توانند با پرداخت آن از خدمات درمانی تامین‌اجتماعی برخوردار شوند.

علی بخشی با اشاره به شرایط استفاده از دفترچه بیمه تامین‌اجتماعی در بیمه زنان خانه دار، تصریح کرد: افراد زیرپوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد چنانچه حمایت درمان را انتخاب کرده باشند، می‌توانند در تمامی مراکز درمانی ملکی و نیز طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی از خدمات درمانی بهره‌مند شوند. اما با توجه به قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور این افراد هنگام دریافت خدمات درمانی چه در مراکز ملکی یا طرف قرارداد تامین‌اجتماعی باید فرانشیز پرداخت کنند که این فرانشیز در در بخش درمان سرپایی ۳۰ درصد و در بخش درمان بستری ۱۰ درصد خواهد بود.

اخبار مرتبط
افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: