جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی طلا برای سال ۲۰۲۴ در سه سناریو

05 دی 1402
پیش بینی طلا برای سال ۲۰۲۴ در سه سناریو

شورای جهانی طلا، چهار محرک اصلی بر قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. براساس این چهارمحرک، چشم‌انداز طلا در سال آینده، در سه سناریو بررسی شده است.

به گزارش بانک اول طبق چشم‌انداز شورای جهانی طلا، چهار محرک اصلی بر قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ اثرگذار هستند که عبارتند از هزینه فرصت طلا، ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها، توسعه اقتصادی و تحرکات قیمتی طلا.

در سال ۲۰۲۳ درگیری اصلی اقتصاد جهانی، مهار تورم بود، در حال حاضر با توجه به آمار‌های منتشر شده از تورم، این مهار صورت گرفته است. حال سوال اصلی این است که آیا این مهار تورم به قیمت شروع رکود اقتصادی تمام می‌شود؟ در اینجا دو سناریو محتمل‌تر است، فرود نرم یا سخت بازارها.

فرود نرم یعنی پس از مهار تورم، رکود سختی اتفاق نمی‌افتد. در مقابل، فرود سخت یعنی رکود جدی در پیش‌رو است. سناریوی سومی با عنوان «بدون فرود» هم با احتمال کمی وجود دارد که یعنی در ادامه سال ۲۰۲۳ تورم در سطوح بالا باقی می‌ماند و رکودی اتفاق نمی‌افتد.

در نتیجه، در هر کدام از سه سناریو، محرک‌های چهارگانه متفاوت عمل می‌کنند. اما در صورت وقوع سناریوی فرود نرم (با احتمال ۶۵ درصد) بازار طلا روندی خنثی با پتانسیل صعود را دارد؛ که اگر در کنار دو عامل افزایش ریسک‌های سیاسی و افزایش تقاضای طلا از سمت بانک‌های مرکزی قرار بگیرد، در این صورت انتظار می‌رود در این سناریو قیمت طلا همچنان به رشد خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها