جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

خریداران طلا مراقب باشند / این اقدام برای خرید طلا ضروری نیست

07 دی 1402
خریداران طلا مراقب باشند / این اقدام برای خرید طلا ضروری نیست

سخنگوی اتاق اصناف ایران اشاره کرد که بر اساس قوانین مالیاتی، اصل طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست اما اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای مذکور مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. این نکته باعث شده که فروشندگان طلا و جواهر باید در هنگام فروش آن‌ها، صورت‌حساب نوع ۲ صادر کنند.

به گزارش بانک اول مهدی امیدوار، سخنگوی اتاق اصناف ایران، درباره اخذ مالیات طلا اشاره کرد: در فاکتور نوع ۲ نیازی به ثبت مشخصات و کدملی خریدار نیست؛ بلکه در این نوع صورتحساب صرفاً اطلاعات فروشنده و مشخصات کالا همراه با نرخ مالیات بر ارزش افزوده به تفکیک اجرت و کارمزد ثبت می‌شود و بابت اصل طلا نیز هیچگونه مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که امکان تفکیک معافیت اصل طلا از ارزش افزوده و نرخ ۹ درصدی سود و کارمزد در رسید دستگاه کارتخوان وجود ندارد، به همین دلیل رسید چاپی دستگاه کارتخوان به‌عنوان صورتحساب الکترونیک مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران در ادامه گفت: واحدهای صنفی، غیر از فروشندگان طلا نیز که در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ رقمی بیش از ۱۸ میلیارد تومان فروش داشته‌اند، در صورتی که نرخ ارزش افزوده کالاهای آنها تک‌رقمی (به‌طور مثال صرفاً ۹ درصد) باشد، نیازی به صدور فاکتور در سامانه مودیان ندارند؛ بلکه فیش خروجی دستگاه پوز در حکم صورتحساب الکترونیک قلمداد می‌شود. اما در صورتی که فروش یک واحد صنفی در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای آن واحد صنفی نیز متفاوت باشد (مثلاً رستوران که در کنار فروش غذا با نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد، اقدام به فروش نوشابه با نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۶ درصد می‌کنند)، واحد صنفی مذکور باید اقدام به صدور صورتحساب نوع ۲ در سامانه مودیان کنند.

سخنگوی اتاق اصناف ایران در پایان با اشاره به ضرورت ثبت‌نام واحدهای صنفی در سامانه مودیان مالیاتی گفت: تمامی واحدهای صنفی بر اساس پروانه کسب، توسط سازمان امور مالیاتی در سامانه مودیان ثبت‌نام شده‌اند لذا ضرورتی برای ثبت‌نام مجدد و اخذ هرگونه وجه از آنها جهت ثبت‌نام در سامانه مؤدیان، غیرقانونی است.

دلیل جذابیت خرید طلا

خرید طلا می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که در اینجا به چند مورد اصلی اشاره می‌کنیم:

حفظ ارزش: یکی از سنتی‌ترین و مهم‌ترین دلایل خرید طلا، حفظ ارزش دارایی‌ها در طول زمان است. طلا به‌عنوان یک دارایی مستقل از سیستم‌های مالی، می‌تواند ارزش خود را در برابر تورم یا سقوط ارزش پول حفظ کند.

پوشش ریسک: در زمان‌های بحرانی اقتصادی،  طلا به‌طور سنتی به عنوان پناهگاه امن سرمایه محسوب می‌شود و شاید از کاهش ارزش کمتری نسبت به سایر دارایی‌ها رنج ببرد.

نقدشوندگی: طلا نقدشوندگی بالایی دارد و در هر زمان می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.

تنوع‌بخشی پورتفوی: داشتن طلا در پورتفوی سرمایه‌گذاری می‌تواند به تنوع‌بخشی و کاهش ریسک کلی پورتفوی کمک کند.

حفاظت در برابر تورم: اغلب طلا به عنوان یکی از دارایی‌های مهم برای محافظت در برابر تورم مطرح می‌شود، بخصوص اگر ارزش پول محلی در حال کاهش باشد.

تقاضای جهانی: به دلیل تقاضای جهانی برای طلا، هم برای سرمایه‌گذاری و هم برای صنایع دیگر مانند جواهرسازی، این فلز گرانبها معمولاً ارزش خود را حفظ می‌کند.

مقاومت در برابر ورشکستگی: حتی اگر یک شرکت بخش سهام خود را از دست بدهد، طلا به دلیل ماهیت فیزیکی خود، حتی در صورت ورشکستگی، به طور کامل ارزش خود را از دست نمی‌دهد.

این‌ها فقط چند مورد از مزایای سرمایه‌گذاری در طلا هستند. با این حال، مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، خرید طلا نیز با ریسک‌هایی همراه است، مانند نوسان قیمت‌ها به دلیل عوامل مختلف بازار و اقتصاد جهانی. بنابراین لازم است قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری، موارد را به دقت بررسی و بهترین تصمیم را بگیرید.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها