یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

طلا بهتر است یا دلار؟

06 فروردین 1403
طلا بهتر است یا دلار؟

دلار تهران اولین روز معاملاتی سال ۱۴۰۳ افزایش یافت، افزایش نقدینگی در دست مردم به خاطر پرداخت عیدی افزایش یافته و تعطیلات نوروز باعث افزایش تقاضا در اولین روز سال جاری شده است.‌

به گزارش بانک اول بررسی قیمت دلار در دو سال گذشته هم نشان میدهد که دلار هرات با شروع سال جدید غالبا چند روزی را صعودی طی کرده و پس از آن متوقف شده است.

دلار تهران در سال گذشته تا دهم فروردین رشد کرده و پس از آن متوقف شده است.

دلیل اصلی رشد دلار در روز جاری افزایش قیمت تتر در تعطیلات عید بوده است که با افزایش قیمت دلار در روز جاری حباب تتر کاهش یافت.

قیمت طلا در تهران از دو‌ کانال اونس و دلار تأثیر می‌پذیرد، در هفته گذشته فدرال رزرو اعلام کرد که در حال بررسی گزینه ها برای کاهش نرخ بهره است.

بانک های مرکزی جهان نیز در حال تصمیم گیری درباره کاهش نرخ بهره هستند و با توجه به شرایط جهان بانک‌های مرکزی جهان در حال خرید و انباشت طلا هستند در دو سال گذشته بانک های مرکزی جهان بیش از ۲۱۰۰ تن طلا خریداری کرده‌اند.

چشم‌انداز افزایشی اونس جهانی طلا باعث ایجاد چشم‌انداز بهتری برای طلا نسبت به دلار شده‌است.

شاخص دلار ۰.۱ درصد نسبت به رقبای خود پایین آمده و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است.

تحلیلگران عقیده دارند فضا برای بازار فلزات گرانبها هنوز هم سالم است.

قیمت طلا در روز پنجشنبه به دنبال اظهارات سیاستگذاران فدرال رزرو مبنی بر کاهش ۷۵ درصدی نرخ بهره تا پایان ۲۰۲۴ علی رغم نرخ بالای تورم، به بالاترین رقم رسید.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌ گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌ های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌ های سیاسی، سرمایه‌ گذاران به دنبال سرمایه‌ گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌ های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌ های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌ گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.

اخبار مرتبط
بازار امروز شاهد عقب نشینی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۴ هزار تومان، قیمت حواله دلار در کانال ۴۱ هزار تومان و قیمت یورو هم در کانال ۴۷ هزار تومان پیشروی کردند. به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار را به ۴ دلیل اشباع خرید در بازار، از دست رفتن حمایت‌های مهم نرخ دلار و سکه، دیپلماسی فعال اقتصادی دولت با سفر وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به عربستان و تذکر مجلس به بازارساز جهت حضور فعالانه‌تر در بازار می‌دانند.
در سال‌های اخیر شاهد افزایش ورود و عرضه دلار تقلبی در بازار ایران بوده‌ایم. این موضوع چالش‌های زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است.
سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز ضمن تکذیب این ادعا، طرح این شائبه‌ها را از سوی کسانی دانست که از این حواشی سود می‌برند. بانک مرکزی از سال گذشته برای ساماندهی بازار طلا و سکه اقدام به حراج سکه کرد که تاکنون 10مرحله از این حراج انجام شده است. در حراج‌های ابتدایی تنها ربع سکه عرضه می‎شد اما کمی بعد نیم‌سکه و سکه تمام نیز در این حراج‌ها عرضه شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها