ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

تدوین و ابلاغ سند راهنمای سازمان دهی امنیت اطلاعات در بانک ­ها

24 خرداد 1401
تدوین و ابلاغ سند راهنمای سازمان دهی امنیت اطلاعات در بانک ­ها

به گزارش بانک اول  و به نقل از روابط عمومی شرکت کاشف، علی اکبر کاظمی نیا با بیان اینکه سند الزامات سازماندهی امنیت اطلاعات در بانک ها و موسسات اعتباری در ماه جاری توسط بانک مرکزی در اختیار بانک­ ها و موسسات اعتباری قرار داده شده است ابراز امیدواری کرد که با رعایت الزامات مذکور، گام بزرگی در سازماندهی امنیت اطلاعات در بانک­ ها و موسسات اعتباری برداشته شود.

وی، این سند را اقدامی موثر در راستای ارتقای سطح امنیت نظام بانکی کشور دانست و افزود: الزامات ارائه شده در این سند بر لزوم رعایت اصول سازماندهی در تعریف، مستندسازی و به‌روزرسانی نقش‌ها و همچنین انتصاب افراد شایسته در جایگاه سازمانی مرتبط تأکید دارد.

 مدیرعامل شرکت کاشف در راستای تبیین مندرجات سند ابلاغی، گفت: در این مجموعه، به نقش ­های حاکمیتی و مدیریتی متولیان امنیت اطلاعات شامل کمیته راهبری امنیت اطلاعات، مدیر ارشد امنیت اطلاعات و مدیر امنیت فناوری اطلاعات در کنار نقش­ های مکملی همچون هیئت مدیره، مدیر ارشد فناوری اطلاعات و سایر مدیران ارشد سازمان اشاره شده است و نیز به ضرورت نقش آفرینی مطلوب کمیته­ هایی نظیر کمیته ریسک و حسابرسی در امنیت اطلاعات نیز پرداخته شده است.

وی همچنین افزود: باهدف ساده سازی روند اجرای الزامات احصا شده در این سند، توصیف و تعریف روشنی از نقش ­ها به همراه شرح مسئولیت‌ها و وظایف، اختیارات، صلاحیت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز ساختار امنیت سازمان در کنار مسیرهای گزارش‌دهی آن‌ها نیز به مخاطبان و ذی­ربطان پیشنهاد شده است.

کاظمی نیا، به پیشینه و روند تدوین سند الزامات اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات کلیدی و تأثیرگذار بر توان سازمان­ ها در حاکمیت و مدیریت امنیت اطلاعات، سازمان‌دهی منابع انسانی و استفاده از تخصص‌های موردنیاز در این حوزه است. به‌واقع سازمان‌دهی مناسب منابع انسانی و تخصص‌های امنیت اطلاعات، مدیران ارشد را قادر خواهد ساخت تا ظرفیت‌های لازم برای اجرای موفق و اثربخش برنامه‌های سازمان در حوزه امنیت اطلاعات را فراهم نمایند. با توجه به این موضوع، چندی پیش بانک مرکزی دستور تدوین الزامات و رهنمودهای مورد نیاز برای سازماندهی مناسب امنیت اطلاعات در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را صادر کرد و مسئولیت  تهیه آن را بر عهده شرکت کاشف گذاشت.

مدیرعامل شرکت کاشف سپس به چگونگی روند شکل دهی و تدوین سند الزامات سازمان دهی امنیت اطلاعات در بانک ها و موسسات اعتباری پرداخت و در این خصوص گفت: به منظور تدوین اسناد مرتبط، پژوهش ­ها و مطالعات فراوانی در حوزه یاد شده در شرکت کاشف صورت پذیرفت و چارچوب ­ها و به­ روش ­های بسیاری گردآوری و بررسی شد. از جمله چارچوب­ های تاثیر گذار در تدوین اسناد مذکورچارچوب COBIT۵ و اسناد مرتبط منتشر شده توسط موسسه NIST است که در کنار به ­روش ­های ارائه شده توسط موسسه گارتنر مورد استفاده قرار گرفتند.

وی در پایان افزود: علاوه بر آن، نتایج حاصل از پژوهش ها در کارگروهی متشکل از خبرگان و متخصصان بانکی و غیر بانکی طی چندین نشست به شور گذاشته شد و سرانجام سند «الزامات سازماندهی امنیت اطلاعات در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» با شناسه BIS RG ۱۰۰-۱۰و سند راهنمای آن تحت عنوان «راهنمای سازماندهی امنیت اطلاعات» با شناسه  BIS GL ۱۰۰-۱۰تهیه و در چهلمین نشست شورای راهبردی امنیت اطلاعات بانک مرکزی در تاریخ ۲۹‏/۳‏/۹۶ به تصویب رسید که در نتیجه آن، رعایت محتوای این سند توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی، الزام آور شد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات