جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

راهنمای کامل بیمه سرقت خودرو در سال 1400

24 خرداد 1401
راهنمای کامل بیمه سرقت خودرو در سال 1400

به گزارش بانک اول بنابر اعلام بیمه دات کام، استرس سرقت خودرو برای این رانندگانی که خودروی خود را به دلیل نداشتن پارکینگ در خیابان‌ها یا کوچه ها پارک می‌کنند، حادتر است. چه بسا که با دزدیده شدن یک خودرو دیگر امکان خرید آن برای مالک خودرو فراهم نشود. پس راهکار کاهش این استرس چیست؟ علاوه بر سیستم‌های ایمنی و دزدگیرهای بسیار مجهز، بیمه سرقت خودرو نیز به رانندگان پیشنهاد می‌شود. در این مطلب، می‌خواهیم بیمه سرقت خودرو، شرایط و نحوه تهیه آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

بیمه سرقت خودرو چیست؟

سرقت خودرو به دو صورت رخ می‌دهد:

· سرقت درجا

· سرقت کلی

اگر لوازم خودرو به صورت جزئی نظیر رینگ، لاستیک یا سیستم صوتی بدون جابه‌جایی خود وسیله نقلیه دزدیده شوند، سرقت درجا نامیده می‌شود.

  اگر خودرو با تمام ملحقات از محل پارک آن به محل نامعلومی منتقل شود، سرقت کلی رخ داده است. اگر خودروی مفقود شده یافت شود و فقط قطعات و لوازم خودرو دزدیده شده باشند، باز هم سرقت کلی محسوب خواهد شد.

 شرکت‌های بیمه، هر یک از این سرقت‌ها را در زیرشاخه پوشش بیمه سرقت خودرو اتومبیل پوشش می‌دهند.

 بیمه گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو از جمله سرقت بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت نماید.

سرقت اتومبیل: یکی از پوشش‌های بیمه بدنه

خسارات مختلفی نظیر آتش سوزی، انفجار و صاعقه جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه هستند. سرقت کلی خودرو نیز جزو پوشش‌های اصلی بیمه بدنه محسوب می‌شود. اگر راننده برای خودروی خود، بیمه بدنه تهیه کرده باشد و خدای نکرده، اتومبیل به سرقت رود، شرکت بیمه خسارت خودرو را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه  به بیمه‌گزار پرداخت می‌کند.

شرایط پرداخت خسارت پوشش سرقت بیمه بدنه خودرو

اگر خودروی شما یا وسایل آن دزدیده شود، شما باید دو بار در بازه زمانی 45 روزه در نشریات کثیرالانتشار، خودروی خود را آگهی کنید. اگر خودرویتان یافت نشد، این خودرو به نام شرکت بیمه منتقل می‌شود. شرکت بیمه  در اکثر موارد سقف خسارت پرداختی  80 درصد ارزش خودرو  را تقبل خواهد کرد. اگر بیمه‌گزار قبلا در مدت اعتبار بیمه‌نامه از شرکت بیمه، خسارت بیمه بدنه دریافت کرده باشد، پوشش سرقت بیمه بدنه خودرو تا 70 درصد ارزش خودرو را پرداخت خواهد کرد. الباقی 20 یا 30 درصد  به عنوان فرانشیز بیمه بدنه به عهده خود بیمه‌گزار خواهد بود. آیا راهی برای دریافت تمام مبلغ ارزش خودروی دزدیده شده وجود دارد؟

پوشش حذف فرانشیز بیمه سرقت خودرو

بیمه گزار با انتخاب پوشش حذف فرانشیز و پرداخت حق بیمه بیشتر، می‌تواند کل هزینه خسارت را به عهده شرکت بیمه منتقل کند. در بیمه سرقت خودرو در شرایط کلی، چنین امری میسر است ولی باید توجه کنیم که شرکت بیمه‌های محدودی این پوشش را ارائه می‌دهند. شاید بتوان گفت پوشش حذف فرانشیز بیمه سرقت خودرو به دلیل عدم تمایل شرکت‌های بیمه کمرنگ شده است.

حال این سوال پیش می‌آید: " اگر سرقت در جا (سرقت جزیی) خودرو رخ دهد، بیمه بدنه چگونه خسارت را پرداخت می‌کند؟

پوشش سرقت جزئی خودرو

پوشش سرقت جزیی یا درجای خودرو جزو پوشش‌های الحاقی یا تکمیلی بیمه بدنه محسوب می‌شود. به بیان دیگر، بیمه‌گزار در صورت تمایل و انتخاب این پوشش، با پرداخت حق بیمه بیشتر مجاز به برخورداری از این پوشش الحاقی سرقت جزیی است. شرکت بیمه با رویت گزارش نیروی انتظامی پلیس، خسارت سرقت درجای وسیله نقلیه را پرداخت خواهد کرد. با توجه به افزایش میزان سرقت‌ها، انتخاب پوشش سرقت درجا در بین سایر پوشش‌های بیمه بدنه امری منطقی خواهد بود. اگر فکر می‌کنید، وسیله نقلیه شما ارزان‌قیمت است و نیازی به خرید بیمه سرقت خودرو ندارد؛ کارشناسان بیمه به شما توصیه می‌کنند که هرگز در این زمینه ریسک نکنید!! زیرا هزینه‌های خودرو و قطعات بالا رفته است. سرقت با تبعات مالی سنگینی برای شما به همراه خواهد بود. پس همین الان با پرداخت حق بیمه نسبتا پایین در مقایسه با خسارات سنگین، خیال خود  را بابت خسارات مختلف وسیله نقلیه خود راحت کنید.

سقف خسارت بیمه سرقت درجا

سرقت وسایل و قطعات خودرو بدون  جابه جایی خودرو

شرکت‌های بیمه سقف خسارت متفاوتی را برای بیمه سرقت خودرو ارائه داده‌اند. مثلا بعضی شرکت‌های بیمه تا حداکثر 10% ارزش خودرو ( 2 درصد برای لوازم صوتی و 8% برای رینگ و لاستیک) را به عنوان سقف خسارت پوشش بیمه سرقت درجا در بیمه‌نامه بدنه لحاظ کرده‌اند.

چگونه خسارت سرقت خودرو از بیمه بدنه بگیریم؟

بیمه‌گزار مالباخته می‌تواند با ارائه مدارک زیر به شرکت بیمه مراجعه کرده و پس از طی مراحل قانونی، خسارت سرقت جزیی یا کلی خودروی خود را دریافت کند:

· اصل و کپی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو

· گزارش پلیس که تاییدکننده سرقت لوازم یا خود اتومبیل باشد

· اصل و کپی کارت  و سند مالکیت خودرو

· مدارک شناسایی بیمه‌گزار شامل کارت ملی، شناسنامه

· گواهینامه بیمه‌گزار

· گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت خودرو

· ارائه گزارش پلیس مبنی بر عدم پیدا شدن وسیله نقلیه

· فاکتور لوازم مسروقه در صورت سرقت جزیی خودرو

در صورت سرقت کلی خودرو، علاوه بر مدارک مذکور، اقدامات زیر ضرورت دارد:

· انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه

· تعیین ارزش خودرو با نظر کارشناس بیمه

· ارائه سوئیچ‌های خودرو

خطر دزدی در کمین همه است.  این قضیه برای همه خودروها چه خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت، چه خودروهای لاکچری صدق می‌کند؛ پس خرید بیمه بدنه به عنوان پشتوانه‌ای برای خودرو در زمان بروز وقایع غیرمنتظره نظیر ریسک سرقت خودرو اهمیت خود را نشان می‌دهد. درصورتی که مایل به خرید بیمه خودرو نظیر بیمه بدنه هستید، می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه و بیمه آنلاین بدنه اتومبیل خود را در عرض چند دقیقه بخرید.

خرید بیمه سرقت اتومبیل از سامانه خرید آنلاین بیمه دات کام

خرید بیمه سرقت خودرو: یکی از زیرشاخه‌های بیمه بدنه اتومبیل اتومبیل

الف) به صفحه استعلام و خرید بیمه بدنه خودرو در سایت بیمه دات کام وارد شوید. مشخصات خودروی خود را  در کادرهای معین وارد نمایید. شما می‌توانید به استعلام و مقایسه شرایط و قیمت بیمه سرقت خودرو (یکی از پوشش‌های بیمه بدنه) شرکت‌های بیمه مختلف  بپردازید.

ب) با توجه به اولویت‌ها و نیاز خود، یکی از شرکت‌های ارایه دهنده بیمه‌نامه سرقت خودروی را انتخاب نمایید.

ج) پس از ورود اطلاعات شخصی و بارگذاری مدارک: عکس پشت و روی کارت خودرو و بیمه‌نامه بدنه قبلی و پرداخت حق بیمه سرقت خودرو، خرید اینترنتی بیمه بدنه را عملی سازید.

د) بیمه‌نامه بدنه اتومبیل‌تان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر می‌گردد. این بیمه به هر جای کشور به صورت رایگان ارسال خواهد شد./ایسنا

اخبار مرتبط
افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها