ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

جنجال بر سر سلامت "شیر"/ مسئولان بهداشتی تضمین دادند

24 خرداد 1401
جنجال بر سر سلامت "شیر"/ مسئولان بهداشتی تضمین دادند

به گزارش بانک اول اخیرا در برنامه‌ ای عجیب از شبکه سه سیما به مردم اعلام شد که یک هفته شیر و لبنیات نخورند! ‏درخواست عجیب مجری صداوسیما به دنبال آن بود که بهادر حاجی‌ محمدی که در این برنامه با عنوان ‏بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی شده بود، ادعا کرد که شیرهای پاستوریزه‌ای که از ‏سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند، سمی که منجر به سرطان ‏کبد می‌شود.

این ادعای صداوسیما درحالی مطرح شد که کارشناس برنامه‌ شان سند ‏معتبر و قابل اعتنایی ارایه نداده و گفته از طریق پژوهش های دیگر مشخص شده است.

ویدیوی کوتاه این برنامه صداوسیما به سرعت در فضای ‏مجازی دست به دست شد و ایرانی های بسیاری را نگران کرد.

رد صحبت‌هاي مطرح شده

اما بسياري از کارشناسان و مسئولان انجمن علمي بهداشت و ايمني مواد غذايي ايران اين موضوع را رد کردند و بر اين باورند که حاجي‌ محمدي بر اساس آمار‌هايي غيررسمي اين اطلاعات را روي آنتن زنده تلويزيون و مقابل ميليون‌ها مخاطب اعلام کرده و چنين آماري در اين انجمن وجود ندارد و حتي مورد تاييد انجمن هم نيست.

به گفته يک مقام آگاه از اين انجمن، اطلاعاتي در اين مورد بايد به تاييد مجمع انجمن برسد و پس از بررسي‌هاي کلي و دقيق اعلام شود. در حالي که اين آمار‌ها چنين پايه‌اي ندارند. البته حاجي‌محمدي در همان برنامه زنده به اين موضوع اشاره کرده بود که آمار‌ها مربوط به پژوهش تعدادي از دانشگاهيان است.

وزارت بهداشت به ادعاي وجود سم آفلاتوکسين در لبنيات واکنش نشان داد و کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو اعلام کرد که طي سال‌هاي اخير در کشور ما ميزان آفلاتوکسين در مواد غذايي از جمله لبنيات و خشکبار روند کاهشي داشت. به گفته او کشورهاي مختلف حد مجاز متفاوتي براي مقدار موجود آفلاتوکسين در مواد غذايي مختلف دارند و استانداردهاي ايران هم در اين زمينه عموما در حد استانداردهاي ايالات متحده تعريف شده است.

شير را از سبد غذايي حذف نکنيد

دکتر ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت با اعلام اينکه مردم مصرف شير را از سبد غذايي خود حذف نکنند، گفت: اينکه لبنيات حاوي آفلاتوکسين باشد، اجتناب ناپذير است و هميشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسين در شير غيرپاستوريزه به‌دليل عدم کنترل بيشتر است. بايد توجه داشت ميانگين اين سم حدود 50 تا 60 نانوگرم در ليتر در تمام شيرهاي کشور است. بررسي 50 مطالعه در ايران در چند سال اخير نشان مي‌دهد طي 10 سال گذشته ميزان اين سم در شير رو به کاهش است. اگرچه هنوز با ميزاني که با محصولات کشورهاي اروپايي است قابل مقايسه نيست و حداقل 30 تا 40 نانو گرم در ليتر بيشتر است.

اطلاعیه دامپزشکی

 سازمان دام پزشکی کشور طی اطلاعیه ای اعلام کرد: اظهارات شخصی به عنوان کارشناس در برنامه شبکه سه سیما کذب محض، غیر علمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است.

جلسه ویژه کمیسیون کشاورزی برای بررسی ادعای وجود سم در شیر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از برگزاری جلسه ویژه این کمیسیون برای بررسی ادعای وجود سم آفلاتوکسین در شیر خبر داد.

علی ابراهیمی افزود: بر اساس اظهارات مسئولان در این جلسه، اساسا این که گفته شده بود خوراک دام در واحدهای دامداری حاوی سم آفلاتوکسین بوده، وجود نداشته است. همچنین ذرت های آلوده در داخل کشور توزیع نشده است.

وی افزود: بنا به گفته مسئولان، استانداردهای خوراک دام و همچنین مقررات موجود در کشور درباره میزان وجود مواد قارچی در داخل شیر در کشور نسبت به برخی کشورها سختگیرانه تر است. به گونه ای که نمایندگی دو برند معروف در کشور نیز از شیر تولیدی ایران برای تولید محصولات خود استفاده می کنند.

ابراهیمی ادامه داد: اطلاعاتی که کارشناس برنامه زنده تلویزیونی در شبکه سه سیما ارائه کرده بود، ناصحیح بوده و رفتار غیرحرفه ای مجری نیز باعث شد این ماده ارزشمند که برای سلامت انسان مهم است طی یکی، دو روز گذشته تحت الشعاع قرار گیرد و ضربه قابل توجهی به صنعت تولید شیر کشور وارد شود.

وی درباره نتیجه گیری این جلسه گفت: به همه اعضای جلسه اثبات شد که شیر تولیدی در کشور همچنان با کیفیت بالاست و اطلاعات ارائه شده توسط کارشناس صحیح نبوده و برخورد با مجری و کارشناس برنامه نیز توسط مراجع مربوط انجام می شود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها