ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

تب کرونا در نظام بانکی

24 خرداد 1401
تب کرونا در نظام بانکی

به گزارش بانک اول گسترش این ویروس دولت‌ها را مجبور کرد، تا با اعمال قوانین سخت، مانع از ایجاد اجتماعات شده و ناگزیر از متوقف کردن فعالیت بنگاه‌های اقتصادی شدند. این امر آثار و تبعات متعددی به دنبال دارد. کارشناسان افزایش مطالبات غیر جاری، کاهش اعطای تسهیلات، افزایش زیان بانک‌ها را جزو مواردی می‌دانند که، سیستم بانکی را تحت‌تاثیر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد سال پیش رو، بانک‌ها و موسسات پولی کشور با شرایط دشواری روبه‌رو باشند و علاوه بر محدودیت‌های نفس‌گیر تحریم‌ها و تبعات ناشی از آن، اکنون کرونا نیز شرایط جدیدی ایجاد کرده که فرصت‌ها و تهدیدهایی را در دل خود دارد. در پرونده پیش‌رو به بررسی آثار این بیماری و سیاست‌های دولت‌ها بر نظام بانکی پرداخته‌ایم..

انباشت مطالبات غیرجاری

علي پهلواني کارشناس بانکی
اثرات بحران ویروس کرونا تقریبا در همه بخش‌های اقتصادی احساس می‌شود. از تولید، خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی گرفته تا سرگرمی، ورزش و البته حمل‌ونقل، هر بخش با چالش‌های خاص خود روبه‌روست. یکی از بارزترین نتایج بحران، سقوط قیمت نفت و تلاطم ایجاد شده در بورس‌های جهانی است. این سقوط‌های سنگین به‌دلیل نااطمینانی در موردتاثیر آتی این بیماری فراگیر است. جنگ قیمتی نفت روسیه و عربستان سعودی نیز با بالا نگه داشتن میزان تولید، به کاهش بیشتر قیمت نفت دامن زد.
  • مدل جدید کسب‌و‌کار

    سعید کیقبادی دکترای اقتصاد و مدیر گروه تحقیقات اقتصادی مرکز پژوهش‌های کاربردی بانک کشاورزی
    با افزایش تلفات بیماری کرونا، جهان درحال مواجهه با سیر صعودی کسب‌وکارهای تعطیل شده، درآمدهای از دست رفته و زنجیره‌های تامین از هم گسسته است. اکنون به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران و اقتصاددانان مطرح، عمق بحران و آثار و پیامدهای آن فراتر از بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. ثبت بزرگ‌ترین کاهش روزانه قیمت نفت از زمان جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱، ریزش شدید بورس‌های جهانی و افت بیش از ۳۰ درصدی ارزش بیت‌کوین در پنج روز منتهی به ۱۲ مارس تنها جلوه‌هایی از این بحران است. در این میان اقتصاد ایران که پیش از کرونا هم با چالش‌های متنوعی دست به گریبان بود، اکنون با شرایط دشواری مواجه است.
     
    همه ریسک‌های پیش رو
  • فاطمه عقیلی کارشناس اقتصادی
    از دسامبر سال ۲۰۱۹ ویروس کرونا بر دنیا سایه افکنده و تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه را درگیر خود کرده است. گسترش این ویروس دولت‌ها را مجبور کرد با اعمال قوانین سخت مانع ایجاد اجتماعات شده و ناگزیر از متوقف کردن فعالیت بنگاه‌های اقتصادی شدند. این امر آثار و تبعات متعددی به‌دنبال دارد که در این یادداشت صرفا بخش اقتصادی موضوع موردتوجه است./دنیای اقتصاد
اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها