دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

اعتبارسنجی؛ کلید فرار بانک‌ها از پرداخت وام ازدواج

24 خرداد 1401
 اعتبارسنجی؛ کلید فرار بانک‌ها از پرداخت وام ازدواج

به گزارش بانک اول چند روز قبل در گزارشی از تبعیت نکردن بانک‌ها از قانون مجلس درباره پرداخت وام ازدواج با یک ضامن یا سهمیه یارانه فرد گفتیم. در آن گزارش اشاره کردیم که سوال هایمان از دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی درباره علت اجرا نشدن این قانون در شعب بی پاسخ مانده است، اما سرانجام پس از چاپ گزارش، پاسخ‌ها به دستمان رسید.
حالا قبل از پرداختن به این پاسخ ها، بد نیست به علت اجرایی نشدن این قانون در بانک‌ها اشاره کنیم؛ موضوعی که در پاسخ‌های حمید صفایی نیکو، نیز به آن اشاره شده است.


همان طور که می‌دانید، در بندی از این مصوبه آمده است که بانک‌ها باید برای ضمانت یکی از سه گزینه اعتبارسنجی یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند. دقیقا همین کلمه «اعتبارسنجی» نقطه‌ای است که بانک‌ها برای نپذیرفتن یک ضامن یا کارت یارانه به آن اتکا می‌کنند و آن را باتوجه به مبلغ وام کافی نمی‌دانند.


آن طور که پیداست، مجلسیان یک کلید پنهان برای بانک‌ها در این مصوبه قرار داده اند.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی نیز با اشاره به مصوبه مجلس، در این باره می‌گوید: مسئولیت حسن اجرای حکم این بند برعهده بانک مرکزی، بانک‌های عامل و همه مدیران و کارکنان مربوط است و اجرا نشدن آن یا تاخیر در پرداخت تسهیلات، تخلف محسوب می‌شود و در مراجع ذی صلاح، پیگیری شدنی است.


حمید صفایی نیکو ادامه می‌دهد: از این رو باتوجه به متن قانون، موضوع دو ضامن یا بیشتر رد می‌شود، اما پذیرش یک ضامن نیز نیازمند اعتبارسنجی و بررسی توان مالی شخص برای ضمانت تسهیلات است.
او درباره علت گرفتن تعداد زیادی کارت یارانه برای ضمانت نیز می‌گوید: باتوجه به اینکه یارانه پرداختی هم اکنون برای اقساط وام ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومانی قرض الحسنه ازدواج کافی نیست، احتمالا برخی شعب نیازمند گرفتن تعداد بیشتری کارت یارانه شده اند تا معادل اقساط شود.


دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان با تاکید بر اینکه درصورت اجرا نشدن قوانین توسط بانک ها، مراجع نظارتی کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و در این باره تذکر‌های لازم را به شعب می‌دهند، می‌افزاید: با این حال شهروندان می‌توانند درصورت مشاهده تخلف و نیاز به طرح شکایت، ابتدا به واحد بازرسی بانک مربوط مراجعه کنند و درصورت دریافت نکردن پاسخ مناسب، شکایت خود را به مراجع نظارتی اعلام کنند.


همان طور که در گزارش قبلی گفتیم و از این پاسخ‌ها نیز پیداست، مصوبه مجلس به دلیل ضعف هایش در عمل اجرا نمی‌شود و در این میان فقط جوانان برای دریافت وام ازدواج خود سردرگم شده اند. حالا باید مجلس نشینان، پاسخ گوی این مصوبه بی سرانجام باشند.

اخبار مرتبط
برای کسب اطلاع بیشتر از شرایط دریافت وام فوری به سراغ سایت دیگری رفتم. اطلاعات ویژه‌ای در شرح شرایط نیامده بود و بیشتر شکل و شمایل تبلیغاتی داشت. برای مثال درباره نرخ بهره نوشته شده که این نرخ بسته به موسسه مالی، مبلغ وام و شرایط بازپرداخت متفاوت است. ضمن اینکه، وام فوری یک روزه بدون نیاز به ضامن ارائه می‌شود و در این بین ممکن است از چک، سفته یا دیگر انواع تضمین‌ها استفاده شود.
متقاضیان استفاده از این طرح می‌توانند نسبت به افتتاح حساب “سپرده کوتاه مدت شایان یک” اقدام نموده و بر اساس معدل حساب ۲ تا ۶ ماهه خود از این تسهیلات با دوره بازپرداخت از ۱ تا ۳ سال با نرخ های سود ۱۴، ۱۸ و ۲۳ درصد بهره مند شوند.
وام مسکن ایثارگران، وامی است که به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود. از شرایط اصلی این وام، ایثارگر بودن متقاضی است، همچنین مبلغ این وام باتوجه به شهر محل زندگی متقاضی بین ۳۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌باشد.
افرادی که شرایط دریافت وام 200 میلیون یا 5 میلیارد تومانی طرح پذیرنده بانک ملی را دارند باید جواز و پروانه کسب را به یکی از شعب این مجموعه ارائه بدهند. در صورتی که فردی این وام را در قالب قرارداد قرض الحسنه دریافت کند، آن را با کارمزد چهار درصدی می‌گیرند. اما اگر این وام در قالب قرارداد مرابحه اعطا شود، سود آن 23 درصد خواهد بود. سقف مدت زمان پرداخت اقساط این تسهیلات به 36 ماه می‌رسد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
کیارش نورسته
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

برای وام ازدواج به بانک شهر شعبه معرفی شدم که یک ضامن هم معرفی کردم و هم چنین در راستای جلب اعتماد گفتم کارمند رسمی هستم و تعهد میدم از حقوق ام قسط من و همسر پرداخت بشه یعنی قبل اینکه من حقوق بگیرم اداره به حساب شما قسط ها رو می ریزه! باز هم چند روز پیش تماس گرفتن که بدلیل پایین بودن اعتبا ر سنجی و دیر شدن ما اسم شما رو حذف کردیم تا نوبت به یکی دیگه برسه ! گفتم درستش اینه ؛ شما رو حذف کردیم تا نوبت برای ندادن وام به یه زوج دیگه برسه واونا هم بعد مدتی همین .... نتیجه؛ اراده پشت پرده ، پول نداریم یه جوری سرشون گرم کنید یا درکل منصرف بشن یا از بانک ما منصرف بشن!

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها