شنبه, 29 اردیبهشت 1403 2024,May

در چه شرایطی ارث مادر از فرزندش کاهش می‌یابد؟

24 خرداد 1401
در چه شرایطی ارث مادر از فرزندش کاهش می‌یابد؟

به گزارش بانک اول محمد مومن زاده وکیل پایه یک دادگستری، درباره ارثیه فرد مجرد اظهار کرد: مباحث ارث در قانون مدنی مطرح شده، مطابق آن طبقه‌ها و درجه‌های ارث و نحوه تقسیم آن مشخص شده است.

مومن زاده بیان کرد: طبق قوانین پدر و مادر شخص، در درجه اول طبقه اول ارث قراردارند؛ اگر شخصی مجرد بوده و همسر و فرزندی نداشته باشد پس از فوت او، اموالش به والدین وی خواهد رسید، تقسیم ارث در این صورت به نحوی است که در نهایت سهم پدر ۲ سوم و سهم مادر ۱ سوم از اموال متوفی می‌شود و در حالتی که فقط یکی از والدین شخص زنده باشد تمام اموال فرزند به او می‌رسد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: طبق ماده ۹۰۶ قانون مدنی اگر مادر حاجب داشته باشد سهم الارث وی از فرزندش کاهش پیدا می‌کند؛ بر اساس ماده ۸۹۲ قانون مدنی این در حالتی اتفاق می‌افتد که فرزند فوت شده  حداقل دو برادر یا یک برادر و دو خواهر یا چهار خواهری داشته باشد که از ارث ممنوع نبوده (مگر به سبب قتل) و پدر آن ها زنده باشد همینطور تمامی این خواهران یا برادران باید ابوینی (پدری و مادری) یا ابی (پدری)  باشند تا ارثیه مادر کاهش پیدا  کند.

وی گفت: وجود این شروط باعث کاهش سهم الارث مادر به حداقل یعنی ۱ ششم می‌شود بدون آنکه برادران و خواهران از اموال متوفی سهمی ببرند، یعنی در این حالت سهم مادر از ۱ سوم به ۱ ششم  کاهش پیدا کرده و سهم پدر از ۲سوم به ۵ ششم  افزایش پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها