دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

خریداران سکه هوشیار باشند!

30 مرداد 1401
خریداران سکه هوشیار باشند!

به گزارش بانک اول اواخر هفته گذشته بود که رعشه به جان قیمت طلای جهانی افتاد.

برگشت قیمت طلا به قبل از جنگ اوکراین

قیمت اونس طلا هفته قبل بعد از ماه ها کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست داد و از نیمه‌کانال ۱۷۰۰ دلار هم پایین رفت. به عبارت دیگرنرخ اونس طلا به قبل از جنگ روسیه و اوکراین برگشت.

ترس در بازار سکه

به دنبال ریزش قیمت اونس طلا فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار به بالای ۲ میلیون تومان رسید و حباب چشمگیر سکه موجب ترس سکه‌بازان شد. آنها معتقدند در شرایط فعلی در موقعیت خرید قرار گرفتن غیر منطقی است.

به باور فعالان، بازار سکه با تقاضای مازاد روبرو شده و احتمالا قیمت سکه با ریزش همراه شود، بنابراین خریداران با هوشیاری کامل نسبت به خرید سکه اقدام کنند که احتمال تشنج قیمت سکه وجود دارد.

شرایط سخت برای قیمت سکه

به نوشته اقتصادنیوز، این دسته از معامله گران می گفتند شرایط برای ماندگاری فلز گران بهای داخلی در کانال ۱۵ میلیون تومان سخت شده و در صورت شکست محدوده یاد شده احتمال برگشت تا ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد.

نگاه بازار سکه به قیمت دلار

با این حال عده ای دیگر به اثرگذاری نرخ دلار را اشاره می کردند .

به باور آنها درصورتی که اسکناس آمریکایی رشد را تجربه کند از روند نزولی سکه کاسته خواهد شد.

اخبار مرتبط
این در حالی است که روز گذشته پس از انتشار اخبار سانحه هوایی برای رئیس جمهور، نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین کانال‌های تلگرامی، شروع به صعود کرد و در پایان شب گذشته تا مرز 62 هزار تومان پیش رفت. اما از ابتدای صبح امروز با یک شیب تند، روند کاهشی خود را آغاز کرد و دوباره به نرخ میانگین روز گذشته برگشت.
اقدامات بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز اقدامات مفید و مثمر ثمری بود که متأسفانه دلالان بازار و افرادی که کانال‌های تلگرامی نرخ ساز را در اختیار دارند اقدام به نرخ سازی کرده و این موضوع موجب شد تا قیمت ارز در بازار را نیز تحت تأثیر قرار دهند. به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی و نظارتی بیش از پیش نسبت به شرایط پیش آمده باید به بازار ارز توجه داشته باشند تا آرامشی که در هفته‌های اخیر در بازار حاکم شده بود برهم نخورد.
بر این اساس، در مجموع ۲۷ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، حدود ۴۳۳۲ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی که بازار تحت تاثیر التهابات و هیجانات سیاسی است، دخالت‌های بی مورد نهاد‌های غیر متخصص تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. تجربه نشان داده که وقتی بازار ارز دچار رشد شدید و سریع قیمت‌ها می‌شود، یک عامل غیر اقتصادی و عموما سیاسی وجود دارد که کنترل آن خارج از توان بانک مرکزی است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات