جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

برنده نوبل اقتصاد از یک سقوط قریب‌الوقوع بازارها خبر داد

24 خرداد 1401
برنده نوبل اقتصاد از یک سقوط قریب‌الوقوع بازارها خبر داد

 

به گزارش بانک اول به نقل از راشاتودی، برنده نوبل اقتصاد، رابرت شیلر، که برای پیش‌بینی درست سقوط سهام در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ معروف شد، می‌گوید این بار حباب همه جای اقتصاد را فرا گرفته است، که این شامل بازارهای سهام، اوراق قرضه و مسکن می‌شود.

او در لس‌آنجس به سرمایه‌گذاران گفت: هیچ جایی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. شما فقط می‌توانید با این جریان همراه شوید، حتی با این که انتظار دارید قیمت‌ها سقوط کنند.

این اقتصاددان که استاد اقتصاد دانشگاه ییل است، می‌گوید: همه جا حباب وجود دارد... شما در وضعیتی گیر افتاده‌اید که می‌دانید بازار سقوط خواهد کرد، اما به قدر کافی برای دوام آوردن ذخیره کرده‌اید. شما هیچ انتخابی ندارید.

این هشدار در نودمین سالگرد سقوط بزرگ سهام در سال ۱۹۲۹ مطرح می‌شود، سقوطی که پس از آن آمریکا و سایر اقتصادهای بزرگ دنیای صنعتی به دوره رکود بزرگ وارد شدند. این دوره طولانی‌ترین و بدترین دوره رکود اقتصادی تاریخ جهان مدرن است و تا ۱۹۳۹ به طول انجامید.

شیلر پیش‌بینی کرد که در ۳۰ سال آینده میانگین سود سالانه سهام تنها ۴.۴ درصد باقی بماند. او همچنین نگرانی‌هایی در مورد بازار اوراق قرضه، که در مواقعِ رکود، پناهگاه سرمایه‌گذاران است مطرح کرد.

او گفت: مردم باید به یک منطق ساده در مورد بازار اوراق قرضه توجه کنند، رشد این اوراق نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این روند پایان بدی خواهد داشت. این اوراق مدتی بعد سقوط می‌کنند.

شیلر در مورد بازار مسکن هم گفت: این بازار در فاز حبابی شدن و وضعیت آن دوباره مثل سال ۲۰۰۵ است. سان‌فرانسیسکو و لس‌آنجس همین حالا در حال افول هستند. این شاخص بدی است، چراکه این بازارها سال‌های سال در حال رشد بوده‌اند.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات