شنبه, 29 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا روغن کمیاب شده است؟/ احتمال استفاده از ذخایر استراتژیک

24 خرداد 1401
چرا روغن کمیاب شده است؟/ احتمال استفاده از ذخایر استراتژیک

به گزارش بانک اول دبیر کل کانون انجمن‌ صنایع غذایی ایران از کاهش ۴۰ درصدی واردات روغن در ۱۰ ماهه نخست امسال خبر می‌دهد و معتقد است برای تنظیم بازار شب عید، دولت ممکن است از دخایر استراتژیک استفاده کند.

بنا به اخبار منتشر شده شهروندان استان‌های بوشهر، خوزستان و فارس خبر داده‌اند که با کمبود روغن در بازار مواجه شده‌اند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا فعالان بازار معتقدند که با تصمیم جدید مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۴۰ احتمالا روغن احتکار شده است.

با این وجود دبیر کل کانون انجمن‌ صنایع غذایی ایران به وجه دیگری از این ماجرا اشاره می‌کند و می‌گوید که در ۱۰ ماهه امسال واردات روغن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است و ماهانه فقط حدود ۵۸ هزار تن روغن به بازار تزریق می‌شود.

  کمبود روغن خام مشهود است. این نشان می‌دهد وضعیت واردات روغن خام خوب نیست.

این گفته در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش ابوالحسن خلیلی، رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفته بود: « کمبودی در بازار روغن وجود ندارد و انواع برندهای مختلف روغن در فروشگاه‌ها پیدا می‌شود. »

او تاکید داشت که با آن که نیاز هر ماه بازار ۱۳۰ هزار تن روغن است اما در آذر ماه ۴۰ هزار تن روغن مازاد تولید و توزیع شده است.»

دبیر کل کانون انجمن‌ صنایع غذایی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود روغن تا پایان سال جدی است؟  شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخایری دارد که با توزیع روغن به بازار می‎‌تواند نیاز بازار را تامین کند و ممکن است تا پایان سال برای تامین نیاز بازار از ذخایر استراتژیک استفاده کنیم.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات