چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

پنج موردی که باید درباره تراکنش‌های موبایلی ATM بدانیم

24 خرداد 1401
پنج موردی که باید درباره تراکنش‌های موبایلی ATM بدانیم

همایش  "میزگرد تراکنش‌های بدون کارت" ، ماه پیش در کنفرانس ATMIA در اورلاندوی آمریکا برگزار شد.

 

اینجا ما مواردی را از یک ساعت سوال و جواب صورت گرفته در همایش  "میزگرد تراکنش‌های بدون کارت" گلچین کرده‌ایم.

 

با توجه به سوالات معنی دار درباره تراکنش‌های بدون کارت از طرف دونا امبری از شرکت Payment Alliance International  مباحث خوبی صورت گرفت و جوابهای جامع و کاملی از طرف افراد آگاه و مطلع از این تکنولوژی نوظهور ارائه شد.

 

- آیا اجرایی کردن تراکنش‌های بدون کارت در مقایسه با استاندارد چیپ (chip standard)کاری هزینه‌بر و مشکل است؟

 

شاید نمی‌بایست هیچوقت مسیر EMV رو طی می‌کردیم. البته این صرفا یک گفته‌ست. کاری که فیسرو (Fiserv) انجام داده در حقیقت تلاش برای کاربردی کردن ابزارهایی است که ما امروزه از آنها استفاده می‌کنیم.

 

پس بله، ما نیاز داریم که تغییراتی در سطح نرم افزاری انجام دهیم. این کار بسیار ساده تر خواهد بود زیرا تراکنش‌ها همان سبق و سیاق فعلی را حفظ خواهند کرد و بطور بنیادی تغییری در آنها دیده نمی‌شود. این کار صرفا تبدیل کردن فرایند به یک فرآیند دریافت وجه استاندارد است. موارد مورد نیاز ما برای انجام این کار در یک نیم صفحه جا می‌شوند. این روش به هیچ وجه شبیه به EMV نیست.

 

EMV ،روشی بود که می‌بایست بخاطر اهداف امنیتی انجام می‌شد زیرا ایالات متحده دارای نقطه‌ی ضعیفی بود که کلاهبرداران بین‌المللی را به سمت خود فرا می‌خواند. ... اما از دیگر رو، این مورد یکی از آن مواردی است که با نصب کردن آن متوجه شده‌ایم که با اضافه کردن تکنولوژی جدید تجربه‌ی کاربری در حقیقت وضعیت بدتری پیدا کرده است.

 

دریافت وجه نقد بدون استفاده از کارت طوری طراحی شده که کاربر پسند باشد و  تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشد. ما همگی باید مسئله امنیت را به در مواجهه با این موارد در ذهن داشته باشیم، این مورد باید اولین مورد باشد و بطور همیشگی در ذهن باقی بماند، در حقیقت دریافت وجه بدون استفاده از کارت مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت، در حالی که فردی مثل جو اسمیت خودش هم نمی‌داند چرا دارد از EMV استفاده می‌کند. او فقط این را می‌داند این کار فرآیند دریافت وجه را طولانی تر می‌کند. ... دریافت وجه بدون استفاده از کارت بدان منظور طراحی شده است که تجربه‌ی کاربری را بهبود بخشد.

 

- تراکنش‌های بدون کارت چگونه به IAD کمک می‌کند که ریسک انتقال بدهی را به حداقل برسانند؟



این در واقع یک نکته‌ی کلیدی از چیزی است که ما در رابطه با این بازار بدان می‌پردازیم. با سیستم بی سیم NFC، ما با چیزی شبیه به EMV روبرو هستیم از این رو که بدهی را در سمت صادر کننده نگاه می‌دارد. در بین مواردی که ما مشغول کار بر روی آنها هستیم، به این مورد هم فکر می‌کنیم و چگونگی تصمیم گیری برای آن را بحث می‌کنیم.

 به جهت ترغیب کردن مردم به استفاده از ATMها چرا باید از سیستمی استفاده کرد که باید بدهکار آن شوی؟ خب این همان شیوه ای است که ما در حال بررسی آن هستیم. هر نوع تجربه‌ی کاربری بدون استفاده از کارت و تکنولوژی‌های جدید را می‌خواهیم طوری اجرا کنیم که هیچ بدهی‌ای نسبت به اپراتور نداشته باشیم.

 

آیا راه‌حل‌های دریافت وجه بدون کارت واقعا از نظر امنیتی دارنده حساب مطمئن می باشد؟

 

در فضای موبایلی، قدرت دستگاه مورد استفاده و تمامی نقاط داده‌ای که آن دستگاه را فرا گرفته اند - نقاطی همچون بیومتریک، منطقه جغرافیایی و دیگرموارد - محیطی امن تر و مطمئن تر را برای کاربر مهیا می‌کند. کارت شما در گوشی شما قرار نمی‌گیرد بلکه شما از توکنیزاسیون استفاده می کنید ... پس از نقطه نظر مصرف کننده، فروشنده یا اپراتور، بسیار امن تر به نظر می‌رسد.


مفهوم بیومتریک چند مدلی در واقع، از نظر من، همان مفهومی است که در حال حاضر می‌بینیم. مسئله این است که رقم تراکنش چقدر بزرگ است؟ تراکنش چقدر ریسک به همراه دارد؟ همه موارد به سمت کاهش ریسک سمت و سو دارند. دیگر به خاطر سپردن اسم کاربری و رمز عبور به مرور کمرنگ تر می‌شود.

 

- تمامی پرداختی‌ها از NFC استفاده می‌کنند اما دریافت وجه از کد QR بهره می‌گیرد. چرا؟



چیزی که در رابطه با ATM ها متفاوت است این است که برای ویژگی NFC و دیگر ماشین‌های قدیمی مسئله بصورت بالقوه به راه‌حلی سخت افزاری نیاز دارد که برای عاملان ATM برای بکار گیری آن بسیار هزینه بر است ... و در عین حال چندان مزیت چشم گیری به دستگاه اضافه نمی‌کند.


کاری که ما سعی در انجام آن داشتیم ( مدل کد QR)بکارگیری تمام ابزارهایی است که ما در اطراف خود شاهد آنها هستیم و بسیار به خوبی نیز جواب داده‌اند. ابزارهایی که مردم را به استفاده از محیط‌های بدون کارت متصل می‌کنند.

 

باید در سرتاسر آمریکا شبکه‌ای از این ATM ها باشد که در خدمت مصرف کننده باشند و ما می‌بایست از سمت ATM ها شروع کنیم. ما از PAI شروع کردیم زیرا رفتن به سمت موسسات مالی و سعی در متقاعد کردن آنها (برای همراه کردن آنها) کار بس مشکلی است. اما با رفتن به سوی موسسات مالی و گفتن اینکه ما تا الان 10 هزار سرویس را راه اندازی کرده‌ایم و تا آخر سال 2017 این رقم به 25 هزار خواهد رسید، شیوه‌ی خوبی برای متقاعد کردن آنها خواهد بود.

 

- نظر شما درباره افزایش حجم تراکنش‌های P2P و پاداش‌های آن چیست؟

 

امروزه اگر شما در لهستان باشید و یک دوربین نیکون خریداری کنید، شامل تخفیف می‌شوید...تصمیم شما برای داشتن تخفیف از راه اعلام  شماره حساب شما خواهد بود و ما پول را به حساب شما واریز میکنیم و همچنین با داشتن شماره تلفن شما ما پیامی را به شما ارسال می‌کنیم که بتوانید  از طریق عابر بانک آن تخفیف را بصورت آنی استفاده کنید (  99درصد مردم تلفن همراه را انتخاب می‌کنند ) تمامی این موارد به جهت افزایش درآمد از طریق تراکنش‌ها است که تابحال  با آنها برخوردی نداشته‌اید.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: